19 Aralık 2010 Pazar

Neden Çamur?

Atalarımız hayatın temel ihtiyacı olan su ve toprağa özel bir önem vermişlerdi. Aslında haksız da sayılmazlardı. Çünkü su ve toprak birleşince her yer yeşeriyor ve hayat veriyordu. Su ve toprak birleşince çamur oluyor ev yapılıyordu, çanak çömlek yapılıp içinde yemek pişiyordu. Zaten günümüze kadar gelen en büyük efsaneler dicle, fırat, nil gibi sulak ve bol çamurlu bölgelerden çıkmıştır. Bu sebeple tanrının insanı çamurdan yarattığı düşüncesi binlerce yıl önceki insanların çamura olan şükran borçlarıdır. Çünkü çamurun hayat kaynağı olduğunu gördüklerinden tanrının da insanı çamurdan yarattığı gibi bir inanışları olması doğaldır.

Gılgamış destani: "ellerimi yıkadım. bir parça çamur koparıp yazıya attım. ve bu yazıda kahraman engidu'yu yarattım."

Sümerlilerin enuma-eliş destanı: "bunun üzerine ben de ea'nın yardımını istedim. toprağı, kingu'nun kanıyla yoğurdum. ilk insanı meydana getirdim."

Çin efsanelerinden: "bunun üzerine tanrıça ngüho yengeç elleriyle gökyüzünü yukarıya kaldırdı, denizleri yeniden sınırlarına itti. Ve çamurdan yeni bir insan türü yarattı."

Mısır da Luxor tapınağında bulunan kabartma bir resim: "kral Amonhotap III olarak betimlenen tanrı khnemu çömlekçi çarkında erkek ve dişi iki insanı yaratıyor."

Hesiodos destanı. "namlı, şanlı hephaisdos'u çagırdım hemen. 'bir parça toprak al, suyla karıştır' dedim. 'içine insan sesi koy, insan gücü koy."

Yunan efsanelerinden: "gözyaşlarımla toprağı çamur haline getirdim ve yoğurdum (prometheus anlatıyor.) bir insan heykeli yaptım. Sonra bu heykele ruh verdim. İlk ölümlü yaratıklar oluştu böylece.)

Tevrat'tan: "ve rab allah yerin toprağından Adam'ı yaptı ve onun burnuna hayat nefesini üfledi ve adam yaşayan can oldu."

yani kuran da yazan "Mü'minün 12-16: "And olsun ki Biz insani süzme çamurdan yarattık." Gibi benzer ayetler zaten daha önce çeşitli kültürlerde farklı şekillerde ortaya çıkmış inançlardır. Muhammed yanında bulunan Veraka gibi öğretmenlerin de yardımıyla başta tevrat olmak üzere bir çok efsaneden yararlanmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

T.C kanunlarına aykırı, ya da hakaret içeren yorumlar yayınlanmayacaktır. Akıllı olun!